четвъртък, 8 декември 2011 г.

Еха, колко много оферти

Радо е един от онези предприемчиви хора, които не чакат нещата сами да се случат, а запретват ръкави и ги случват сами. Навярно и това е една от причините преди година да положи основите на първия агрегатор за групово пазаруване в България – eha.bg. В екип от още двама човека следят стотици, а често и хиляди оферти денонощно.
Какви са предизвикателствата пред бизнеса, какъв тип хора стоят зад сайтовете за групово пазаруване, каква е конкуренцията и за още много неща си поговорихме с Радо – един от хората, които знаят, могат и правят много за развитието на груповото пазаруване в България. 

Радо от eha.bg
Кога за първи път разбра за груповото пазаруване?

Юни/Юли 2010 г.. Дидо Василев от Задружно ми е приятел във Facebook и нямаше как да не разбера.

Какво е агрегатор? Така ли се казва по принцип или в България така се наложи?

Така си е терминът по света. Означава нещо, което събира информация от много източници. Може да бъде всякакъв. Например за финансови продукти.
Този, който ние сме направили е за daily deal оферти от груповото пазаруване. Терминът не тръгва от груповото пазаруване.

Как се реши да направиш агрегатор?

Към края на 2010 г. съвсем случайно тръгнахме. Една от идеите беше да се направи приложение за смартфони, което да показва геолокирани daily deals. Пак е агрегатор.
След като загледах цифрите на смартфоните, нещата не изглеждаха обнадеждаващо, за да се натрупа критична маса от потребители. И решихме да направим сайт, а не приложение, защото идеята ни хареса.
Сега може би има някакъв резон да се направи и приложение, но има други проблеми и предпочитаме да се съсредоточим в друга насока. 

Какви предизвикателства срещна в началото? Какви са предизвикателствата сега?


Предизвикателствата в началото бяха, че въобще не беше ясно дали има бизнес модел в това. Болшинството от сайтовете, а те бяха малко тогава, бяха силно брандирани и не искаха да плащат за присъствие в агрегатор. С нарастването броя на сайтовете това се промени и стана задължително да присъстват.
Сега предизвикателствата са да се отсее плявата от качественото съдържание, за да се създаде добър продукт за крайния потребител. Има пренасищане на пазара и количеството на офертите далеч не надхвърля качеството. Тук ще влагаме всички наши усилия, за да можем да предложим на крайния потребител механизъм да открива качествените оферти лесно.


Как се развива груповото пазаруване според теб?


Значи в света навлиза в някаква относително зряла фаза. Има лека умора в потребителите, но нищо крайно алармиращо за целия бизнес модел. Аз съм силно уверен, че ще остане жизнен.
В България, както ги виждам аз нещата, са малко на кантар. Защото се поражда недоверие при крайния потребител заради големия обем на нискокачествени оферти. Все пак съм положително настроен и предполагам, че пазарът ще се саморегулира до оставането на 20 – 30 сайта, които ще държат 90 – 95 % от пазара.


Какви са хората зад сайтовете за групово пазаруване?


Абсолютно всякакви. От медийни групи, които са направили екипи специално с това да се занимават, минаваме през търговци – например мацка със салон за красота и стигаме до хора, които имат дългогодишен опит с други уеб проекти като например е-магазини.
Абсолютно разнородна тълпа с различни умения и бекграунд.


Имаш ли наблюдения как се движат продажбите?


Трудно е да се каже, защото го има фактора летни почивки. Половината от общия обем продажби от април до юли и малко от август се пада на тях. След август се наблюдава спад в продажбите на екскурзии и почивки и основният дял от продажби се пада отново на козметичните процедури.


Успешен бизнес ли е груповото пазаруване в България?


За някои е успешен, за някои – не.
Всички страдаме, включително сайтове, агрегатори, потребители от масата нискокачествени оферти. Падат и комисионните на агрегаторите. Дали от само себе си ще се случи или ще има активни агенти, трябва да се маргинализират некачествените оферти и да се промотират качествените.


Колко станаха сайтовете? Колко бяха, когато стартира eha.bg?


Никаква идея. Мина времето, когато им следях точната бройка. Миналата година по това време бяха 7 – 8 – не повече.


Агрегаторите ли са „новото черно” в груповото пазаруване?


При агрегаторите не е само да стоиш, гледаш и събираш офертички. Има доста работа. От началото на годината съм видял поне 3 – 4 агрегатора, които тръгнаха и затвориха.
Според мен не повече от 3 – 4 ще има, които да са печеливши.


Как минава един „агрегаторски” ден?


Минава естествено. Най-първото нещо, което правя е да проверявам дали eha.bg е жив, защото е имало дни, в които е имало проблеми. После проверявам мейла, където обикновено има нови запитвания от стартиращи сайтове. Subject-ът е „какви са условията”.
След това скайпът започва да се зачервява от всякакви контрагенти, с които работим и се борят за нещо.
После вече вътрешнооперативни неща – различни проекти, с които се занимаваме. Следобеда – евентуално срещички. Вечер – свинско с винце.


Купуваш ли си ваучери? Какви оферти предпочиташ?


Купувам си. С кеф. Хапване, пийване бих си взимал повече, но за съжаление няма.
Взимал съм си за подстрижки, Drink & Drive, масажи, басейни. Много е важно да ми е удобно като локация. Никога не бих консумирал една оферта, ако не ми е на удобна локация. Най-много до центъра да се вдигна.


Какво ново да очакваме от eha.bg?


Основната ни насока за 2012 г. са механизми за отсяване на читавите оферти и тяхното по-добро позициониране. През 2011 г. въведохме филтъра "топ оферти", чийто двигател е алгоритъм със социален елемент - т.е. показваме приоритетно офертите, които нашите потребители са ни подсказали с тяхното поведение на eha.bg. За догодина сме планирали нещо съвсем ново, но ще го запазим като изненада.

Няма коментари:

Публикуване на коментар