сряда, 9 ноември 2011 г.

Некоректни оферти


Колко изкушаващо лесно е да опиташ да заблудиш някого. Да го подведеш, може и да послъжеш – важното е да му вземеш парите. Сега! А за утре никой не помисля. Ще има ли още доверчиви души, които да се хванат в зле скалъпения ти капан? Ще се хванат ли на новия ти номер? Ще продължи ли да съществува бизнесът ти, за да дочакаш отговорите на тези въпроси?
Предполагам, че с времето ще разберем. Подвеждащата реклама, некоректно обявени цени и пр. са практики, стари колкото света. И отдавна клиентите се научиха да проверяват и сверяват. Търговците с наивност подминават този факт. И продължават със (онзи-тъпия-лаф) „старата песен на нов глас”.
Груповото пазаруване даде тази нова сцена на порочните, стари практики. Жалко, за което. Защото ако допреди една година, новият модел за пазаруване имаше шанс да се отърси от старите търговски номерца и да продължи на чисто, то днес се е сраснал с тях в една гротескна симбиоза.

„Добрите” стари търговци
Нали се сещаш за онези надписи по витрините: „Шок цени”, „Огромни намаления”, „Разпродажба”, че и „Ликвидация”? И как, когато се озовеш зад тези витрини, виждаш все още незасъхналото мастило по етикети с високи цени, задраскани и написани по-ниски цени.
Да, всеки се е хващал на този номер. Няма как. Да закупиш нещо, дори и да не ти трябва, на по-изгодна цена винаги оставя чувство на удовлетвореност. А какво правиш, когато разбереш, че сам си паднал в капана на подвеждащата реклама. Не знам за теб, но аз повече не стъпвам на това място. И винаги гледам да споделя с доста хора, за да не се „опарят” и те. Защо реагирам толкова крайно? Защото ако още от вратата започнат да ме лъжат, свят ми се завива какво ли ще ми продадат. Сериозно – шубе ме хваща. 
Е, „добрите” стари търговци успяха да навлязат в онлайн пространството. С шутове (и като такива). Взеха от рафта старите си номера, поизлъскаха ги и ги пуснаха по живо, по здраво в сайтовете за групово пазаруване. За да си набавят нови клиенти. Набързо вдигнаха цените си, защото-кой-нормален-човек-може-да-пусне-тооооолкова-голяма-отстъпка. Разпечатаха се нови листовки (за ценоразпис и дума не може да става – скъпо им е) и се показваха на новодошлите клиенти. Е, да де, ама само при теб маникюрът струва 30 лв. – ще си каже клиентът, а търговецът ще се чуди защо никой не се връща на „редовните” му цени. Сайтовете-за-групово-пазаруване-са-виновни – ще си помисли и ще пусне нова оферта барем-тоя-път-да-върже.

Между другото наистина сайтовете за групово пазаруване са виновни. Но спрямо клиентите.

Сайтовете за групово пазаруване
Хем нов бизнес модел, хем много конкуренти – не е лесно, признавам ви го. Трябва да се търсят нови сделки за интересни места, услуги, стоки. И то постоянно. Забавиш ли се за секунда и току виж конкурентите ти те изяли с парцалите (още един не-особено-умен-лаф).
Доказано, под напрежение, човек прави грешки. Пропуска детайли, бърка елементарни неща. В такива случаи се казва: „На който не му изнася, да се изнася!” 
Никой не е казал, че на посредника работата му е лесна. Но като се тегли чертата е доста изгодна, нали? Ако не беше, надали щеше да има над 100 опита за сайтове за групово пазаруване. Казвам опита, защото някои пуснаха 2, 3, 5 оферти, видяха, че не е лъжица за тяхната уста и преустановиха дейност. Или станаха агрегатори, но това е друг въпрос. 
За пет (5) минути се проверява една оферта. Честна потребителска! Сигурно на изпечените про-та в сайтовете за групово пазаруване ще им отнеме и по-малко време. Ама де да имаше желание и воля. „Хайде да не се дебнем, че ще се хванем” – и така, мили ми потребителю, брат или сестра по пазаруване, „добрите” стари търговци и сайтовете за групово пазаруване стиснаха ръце и заживяха заедно.
А проверяването на офертите далеч не е най-трудното нещо за сайтовете за групово пазаруване. Питайте Groupon. Нали се сещате – това са онези хорица, чийто бизнес модел копирате така неуспешно в повечето случаи. Та в Groupon има една много симпатична длъжност – fact checker. Няма да обиждам читателите на блога с обяснения за функциите на гореспоменатия fact checker. Ясно е.
Още нещо, което по неведоми причини е отпаднало при „прекопирането” на модела и което Groupon са нарекли „Обещанието на Groupon”:
„За нас нищо не е по-важно от клиентите ни. Ако някога почувствате, че сме ви подвели по какъвто и да е начин, обадете ни се, а ние ще ви върнем парите. Толкова е лесно.” 

Снимка: Groupon



Няма коментари:

Публикуване на коментар