петък, 5 август 2011 г.

Да купя или да не купя

Големите отстъпки заобикалят рационалното и впиват зъбки в емоционалното. И единственото, което чуваме в главите си е неистово крещящото гласче: 
„Купи! Купи! Купи!”.

„Хиперпигментация с 90 % отстъпка! Сдобий се с чисто нови петна по кожата само за 45 лв., вместо за 450 лв.”
Уау! Как да устоиш на толкова примамлива оферта. С цели 90 % намаление! Това-трябва-да-си-го-купя!

Снимка: Интернет

Истината е, че има оферти, които могат да ти навредят. Ти си единственият човек, който може да го предотврати. По много лесен начин.

Чети, потребителю. Чети.
Сред сладките отстъпки и многобройните оферти те дебнат и лоши сделки. Твоя работа е да направиш отсяването. И въобще не става дума дали нещо ти трябва или не. Понякога е забавно да си взимаш неща, от които нямаш никаква нужда. Поглези се. Яко е.
Друг въпрос е, обаче, когато попаднеш на подвеждаща оферта. А ти няма как да знаеш, че е подвеждаща, докато не събереш повече информация.

Твърде много информация
Сайтът, който предлага офертата, си е свършил работата и ти е предоставил информация. Обаче е много. А на теб не ти се чете.
Прочиташ диагонално текста в офертата. Поглеждаш колко човека са си купили ваучер преди теб. Е, щом има толкова продадени, все някой си е направил труда да провери дали всичко е ОК. Ами ако всички мислят така? Най-малкото, офертата може да е неподходяща за теб.
Пък и замисли се – ти къде би „скрил” информация, която би те отказала да купиш офертата.  Разбира се. Като я затрупаш с още много информация. Дребният шрифт вече не е на мода. Хората просто отказват да четат по-дълги текстове. Питай ме мен. Аз пиша блог. ;-)

Твърде малко информация
Сайтът, който предлага офертата, не си е свършил работата и те е лишил от информация. Точно така. В този случай разчита на онова неистово крещящо гласче от първия параграф. Да купиш. Без да се информираш. На импулс.
Факт, че тази практика е доста успешна. И работи безотказно не само за груповото пазаруване.

Импулсът „да купиш сега и веднага” го разбирам. Той си е заложен в основата на груповото пазаруване. И е хубаво нещо. Но ми се струва, че зачестиха злоупотребите с този импулс. А те винаги са за сметка на потребителя.

Няма нужда да споменавам, че примерът в началото на публикацията всъщност е действителна оферта. Написах я така, както трябва да е поднесена, за да е възможно най-коректна. Но не е само тя. Подобни оферти има почти всеки ден.

Не целя, а и не искам, да навредя на нечий бизнес. Но, моля ви, търговци и сайтове, недейте да вредите на нас. Да, понякога сме наивни, често сме импулсивни, но ние сме вашите потребители. Колко дълго мислите, че ще останем такива, ако ни цакате с кофти оферти?


Няма коментари:

Публикуване на коментар