сряда, 14 септември 2011 г.

Поверително от груповото пазаруване

Боби е на 30. Знаем се от ееееей такива. Когато той беше на крехките 29 години, а аз все още се ориентирах какво е групово пазаруване и има ли то почва у нас.
Боби прави сделки. От онези с големите отстъпки. Наричат го търговски представител. Той предпочита да му казват Боби.
Видяхме се на по бира. Когато започнахме да си говорим за групово пазаруване, бяхме изолирани на отделна маса. Имахме две чаши бира, един брой тетрадка + химикалка, абсолютно недоверие към диктофоните и много неща, които да си кажем.

Как разбра за груповото пазаруване?

Боби: Първия сайт за групово пазаруване, който видях беше Колектива Хърватска и го гледах като голям камък, защото нали знаеш колко разбирам хърватски. Всичко святкаше, мигаше и се сменяше. Въртяха се разни цифрички и толкова. След това видях Groupon и нещата ми се изясниха.

От кога се занимаваш с групово пазаруване?

Боби: От преди началото на този бизнес в България. Юни 2010 г..

Как беше в началото и как е сега?

Боби: В началото беше весело. Забавно и от търговска гледна точка, и от страна на мърчантите (търговците). Тогава имаше истинска търговска работа. Трябваше да обясниш на човека какво му предлагаш и защо и как да го направи. Нямаше български сайт, който да можеш да покажеш. Никой не беше виждал и чувал. Трябваше да им покажеш едни въртящи се цифрички и странен език. Сега, една година по-късно, всеки е специалист по групово пазаруване. Само договаряш комисионната. Тогава моделът наистина работеше, както е по модел. За една година успя да се изроди във всякакви причудливи форми и вече не е толкова успешен. Превърна се от модел за реклама, какъвто е замислен, в модел за продажба. Какъвто и двете страни използват доста успешно.

Как обикновено минава един твой ден?

Боби: Бира и кафе. Не в този ред.
За жалост, с напредване на времето, дните започват да минават все по-рутинно. В началото можеше да докараш до двайсетина нови човека, с които се запознаваш на седмица. Отдавна не се е случвало такова нещо. Динамиката на бизнеса е паднала. Няма го творчеството. В началото можеха да се вадят нови, интересни сделки, които никой не е виждал. Всеки ден. Сега, според мен, е изчерпан ресурсът. Дори не можеш да вадиш нови места. Няма място, до което да не са стигнали още поне двайсетина човека от двайсетина различни сайта. Има места, които си работят с такива сайтове, но те работят с различни сайтове. Не се появяват нови места и всички сайтове въртят едно и също нещо.

Какви сделки предпочиташ да правиш?

Боби: Интересни. Сделки с интересни места. Малки, кокетни, спретнати местенца. Сделки, които смятам, че ще са интересни за клиентите и съответно – полезни за търговците.

Ти самият купуваш ли си ваучери?

Боби: Не. Категорично.

Защо?

Боби: Специално от търговците, с които аз съм правил сделки, мисля, че не е fair. Аз мястото съм го открил. Не съм го открил чрез груповото пазаруване. Отишъл съм там, договорил съм сделката… Може би е въпрос на разбиране. Това е моето.
Обикновено на местата, на които си сключил сделка нямаш нужда от ваучер. Казват ти: „Имаш карта за солариум, фитнес…”, за услугите, които те предлагат.

А от другите сайтове купуваш ли?

Боби: Не. Това пък е по друга причина. Не защото конкуренцията няма добри сделки, а как да го кажа… не искам да съпортвам конкуренцията. И винаги го има момента, когато погледнеш една сделка и си казваш: Мамка му! Аз можех да направя тази сделка по-добре.

Търговците завишават ли цените?

Боби: Зависи. Има такива. Все пак живеем в България и голяма част от търговците търсят или са намерили някаква схема в груповото пазаруване. В крайна сметка това е и работата на търговския представител – да направи и поднесе коректна оферта. Пак казвам – има хиляди случаи. Други.

Какво е бъдещето на груповото пазаруване в България?

Боби: Бъдещето на груповото пазаруване в България е мрачно. Във вида на първоначалния модел. За побългарения вариант никой не знае. Със сигурност в следващите шест месеца ще има промени. Пазарът ще се саморегулира. Няма воля в самите сайтове да регулират пазара. Според мен, общо взето, този бизнес върви към дъното. Защото, в стремежа си да дадат по-атрактивна оферта, сайтовете забравиха, че работят с търговци на стоки и услуги, които не могат да свалят цените си до безкрай.

Защо няма оферти за китайски ресторанти?

Боби: Пробвала ли си да си говориш с китаец? Разговорът там приключва, когато стане дума за пари. Точно тогава започват рязко да не разбират.

Да ходим да си допием бирите?

Боби: Si. Да, веднага.

С Боби си обещахме, че ще продължим този разговор.

6 коментара:

  1. Харесвам конкуренция... която псува и никога не ползва ваучери !! Дано да има продължение...мамка му :))))

    ОтговорИзтриване
  2. :))) Ти самата съгласна ли си с казаното от Боби?
    А за продължението - работи се по въпроса ;-)

    ОтговорИзтриване
  3. Абсолютно съм съгласна...става все по скучно и мрачно, чак ме избива да си купя и аз един ваучер вече:) Между другото имаш едно голямо LIKE от мен за блогчето, забавно и иронично,на места дори с точен резултат:) Ще те следя, обещавам....

    ОтговорИзтриване
  4. Ееее, то и това остава - ваучери да се купуват. :)))
    Благодаря ти за обратната връзка за блога, Маги. Ако някъде/някога видиш неточност в него - стреляй. ;-) Дори и да не сме на едно мнение, нали в спора хората казват, че се раждала истината. :)

    ОтговорИзтриване
  5. Блогът ти е страшен(много хубав). Радвам се, че има хора, като теб, които правят разбор на даден проблем- веднъж от страната на търговеца в следващия момент от страна на клиента. Това е гледната точка на всеки. Досега в блогът ти не видях нещо, с което да не съм съгласен(а съм зодия Лъв и вярвай ми мога да бъда много критичен), което показва, че си влязъл дълбоко под кожата и на клиента и на търговеца. Адмирации за което. В момента и аз се боря с някои недъзи на това адско изчадие(сайтовете за колективна търговия и тяхните "Франкенщайни"- некоректните търговци). Желая ти успех и много повече четящи този блог.

    ОтговорИзтриване
  6. Страшно много ти благодаря за милите и вдъхновяващи думи. Винаги е яко, когато някой каже/напише положителна оценка за нещо, което ти си създал. Предполагам знаеш. :-)
    Под кожата на търговци и клиенти се влиза лесно, когато години се занимаваш с продажби, а успоредно (и неизбежно) през цялото време си и потребител.
    Успех със суши бара. Скоро ще ви посетя ;-)

    ОтговорИзтриване