сряда, 21 септември 2011 г.

Агрегаторите

В началото бе Груповото Пазаруване. После дойде Хаосът.
Помниш ли как ентусиазирано се абонира за всичките 5 сайта за групово пазаруване? Сподели мейла си и нетърпеливо зачака следващите сделки на деня. Едните предлагаха хапване на много добра цена. Други – масажче, нещо. Трети пък бяха избрали да те изкушат с разкрасителна процедура. И така.
После сайтовете започнаха да пускат повече оферти. Едни предлагаха хапване, масаж, разкрасителна процедура. Други – масаж + разкрасителна процедура и допълнителна сделка за хапване. Трети пък бяха избрали да те изкушат с разкрасителна процедура, ресторант и масаж по избор. И така разнообразието бе продадено с (минимум) 50 % отстъпка.  
И това още не е Хаосът. Той настъпи, когато с всяка изминала седмица, а по едно време и с всеки изминал ден, броят на сайтовете за групово пазаруване растеше. И като заваляха едни оферти…

Еднообразие в многообразието
Не знам за теб, драги ми читателю, но аз вече почти не отварям мейлите с оферти. Дори и да го направя, всичко ми се струва еднакво. Чакай, чакай малко. Това не го ли гледах вчера някъде? Сглупих едно време да се абонирам за десетина сайта и сега с досада трия бюлетините, които получавам от тях. Маркирай като прочетено. Сигурни ли сте, че искате да изтриете това писмо? Ok/Cancel. Защо не се отписвам, ли? Ами ако изпусна някоя, ама наистина яка оферта?!

Агрегаторите
Те имат нелеката, но много благородна задача да събират офертите от сайтовете за групово пазаруване. На едно място. За да не се налага на такива като теб и мен да разглеждаме по 70-80 сайта на ден.
Друго удобство е, че може да се търси по категория. Ако се оглеждаш за оферта за почивните дни, само с една отметка, пред очите ти се появяват всички предложения от различните сайтове. Друга отметка и ти излизат актуалните оферти за заведения. Ако си мазохист като мен, не си играеш да отмяташ и разглеждаш всичко.
(DealHunter предупреждава: Това сериозно може да навреди на семейния ви бюджет.)

Плащания и други
Плащанията продължават да се извършват към сайта за групово пазаруване. Агрегаторите всъщност се явяват като посредник на посредника.
Където и да откриеш офертата, не си спестявай четенето на условията. Ако имаш въпроси към дадена сделка, можеш да си ги зададеш по обичайния ред. Питай търговеца, който предлага офертата или сайта, който я е пуснал. Агрегаторите също могат да ти съдействат в търсенето на определена информация. В повечето от тях можеш да оставяш въпрос или коментар под всяка оферта, а при някои има и форуми. Информирай се и споделяй. Така наистина допринасяш за качеството на предлаганата услуга (и тук далеч не става дума само за груповото пазаруване).

Тъмната страна на агрегаторите
Спокойно. Теб и мен тя не ни засяга. За нас си остават само ползите и удобствата на това всичко да ни е подредено и пред очите.
Самите сайтове за групово пазаруване, обаче, се чувстват засегнати. Не всички, а част от тях. Донякъде е разбираемо. Някои от така наречените големи сайтове за групово пазаруване (каквото и да значи големи сайтове) инвестират немалко пари в реклама. Други – не влагат и стотинка. При агрегаторите и двата типа сайтове се позиционират еднакво. Или почти еднакво. Това води и до разбираемото негодуване на първите.
В името на удобството за клиентите, май, май ще им се наложи да го преглътнат.
Търговците от друга страна (тези, които използват услугите на сайтовете за групово пазаруване), чрез агрегаторите получават още по-добра видимост за бизнеса си. Та, да считаме въпроса за решен.

Есен/Зима 2011-2012
Новото черно този сезон е да си направиш агрегатор. Сайтовете за групово пазаруване все още са актуални, но модерното е да събираш оферти.
Вече станахме свидетели на няколко бързи трансформации. Появява се нов сайт за групово пазаруване, пуска една, две, пет оферти и хоп! изведнъж се превръща в агрегатор. Разбира се, тази първа стъпка винаги може да се прескочи. Даже е препоръчително, за да не е смешно.
Само едно да се разберем отсега: престанахме да разглеждаме по 70-80 сайта, за да си изберем оферта. Много малко вероятно е да започнем да разглеждаме по 70-80 агрегатора.

2 коментара:

  1. Само, че един сайт за групово пазаруване няма как да бъде посредник. Ако сайта взима парите, срещу парите дава ваучер, то сайта тогава нее посредник. Идеята един сайт за групово пазаруване да се описва като "рекламна агенция" не е логична. Щом ти ми взимаш парите когато купувам ваучер от теб, това означава че ти ПРОДАВАШ, ти си отговорен и за услугата и за евентуално връщане на пари. Посредник е гугъл, фейсбук, агрегатор или affiliate партнъорът с неговата реклама ;)

    ОтговорИзтриване
  2. Ще ми е интересно да чуя (прочета) твоето определение за човек (сайт), на когото от едната страна стои даден бизнес, от другата са клиентите и осъществява комуникацията помежду им.
    Колкото до отговорността - тук си не 100 %, а 1000 % прав. :)

    ОтговорИзтриване